9 november 2008

1:a inlämningsuppgiften i kursen

...digital bildbehandling.
Beskrivning:
Jag har valt ett foto av min dotter som jag gillar eftersom hon ser så glad och pigg ut.
Jag tyckte dock att färgerna var lite si och så, att bildkompositionen inte var så bra och att det var lite brokigt i bakgrunden.
Därför gjorde jag så här:

Jag beskar bilden för att få tjejens ögon mera i gyllene snittet – lyckades väl inte helt.
Tog bort de röda ögonen med Red-eye-tool
Gjorde om till svart och vitt m.h.a. image/adjustment/Black& White. Ökade lite på grön och magenta för att få större kontrast mellan ansikte och kläder.
M.h.a. clone stamp så tog jag bort lite av den brokiga bakgrunden (ändrade bara penselstorlek).
Förminskade till 900 pixlars bredd
bytte profil – ha!- jag upptäckte att min bild redan var i SRGB – varför då??? Måste undersöka detta. Är det en inställning på kameran???
Använde unsharp mask (241%, 0.3 resp 0)
sparade ner bilden.

Tycker att resultatet är helt OK men hade kanske hellre gjort något åt färgerna och behållit fotot i färg. Vet bara inte riktigt hur man gör ännu. Bakgrunden är jag dock mycket nöjd med.

Inga kommentarer: